We ♥ Obs - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Chris Helmine - WaarBenJij.nu We ♥ Obs - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Chris Helmine - WaarBenJij.nu

We ♥ Obs

Blijf op de hoogte en volg Chris

19 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Observatory

Ons leven hier is nu echt begonnen. We wonen samen met een Americaanse, die verkering heeft met een local. We hebben een schoonmaakster, een lekkend dak en bad en internet dat vaak niet werkt. Maar het samenleven met internationalen gaat erg goed. De Amerikaanse vertrekt over 2 weken weer, we zijn erg benieuwd of er iemand voor in de plaats komt, sinds er al een andere kamer 2 maanden leeg staat.

Helmine gaat inmiddels volle dagen naar school. Ze is binnengestapt in de blankies vriendengroep. De verschillende rassen/culturen gaan weinig om met elkaar. Je hebt ook coconuts, die zijn blank van binnen en zwart van buiten, die mengen zich wel tussen de verschillende groepen. Dit gaf aanleiding voor haar afstudeeronderwerp:
'Intercultural Race Relations amongst young South-Africans' Helmine gaat onderzoeken hoe de communicatie is tussen de verschillende zuid-afrikaanse culturen. Ook heeft ze voor alle 5 vakken die ze volgt opdrachten, dus ook daar is ze behoorlijk druk mee bezig. De lessen hier zijn heel anders, er is ongeveer geen theorie, alleen maar uitleg over opdrachten of gezeik over niet goed gemaakte opdrachten. Tegenover Helmine zijn ze allemaal heel relaxt. Ze moet maar zien of ze zin heeft om te opdrachten te doen.

Bij Chris gaat het al zijn gangetje. Hij heeft iedere week wel iets speciaals. Hij had een braai in Nyanga, een begrafenis in Langa en kon niet naar zijn werk door protesten op de snelweg. Inmiddels heeft hij bijna de hele CapeFlats (townships) gezien. De begrafenis was erg bijzonder. Er werd gezongen met Beautifull Gate en er was een behoorlijke schreeuwerige preek. Ook werd er geld opgehaald om de kosten van de begrafenis te dekken. Hij fietst vanaf huis naar Kees (zijn collega) en vanaf daar rijden ze naar Philippi. Hij heeft geluk met fietspaden langs zijn (ook nog eens erg mooie) route. Hij doet veel verschillende dingen van een krik om autobanden te verwisselen te maken tot het gereedmaken van een cottage voor kinderopvang. Chris gaat sochtends om 7 uur weg, dan komt hij half 6 weer thuis en gaat kwart voor 6 sporten, dan komtie 8 uur thuis, douchen, eten slapen. Helmine mist hem

Naast school en werk zijn we samen naar een Alpha cursus gegaan. Deze was in een restaurant en er waren ongeveer 80 aanwezigen?! Het leek totaal niet op een Christelijk gebeuren, er was dance muziek en alcohol and vlees, veel vlees. Arme Chris. Er was een 5 minuten praatje en verder werd er gedanst en gekletst. We hebben al verschillende kerken bezocht; de methodisten kerk; een clubje bejaarden. De community church, hier wordt gedanst en zijn 300 mensen (hiervan ook de alpha). Dan zijn we bij de Salvation Army geweest die ons nog steeds stalkt of ze iets voor ons kunnen doen. En we zijn bij de St George Cathedral geweest, waar ook Desmond Tutu aartsbisschop is geweest, dit is een Katholieke kerk. We gaan de komende zondagen nog meer kerken proberen.

Helmine is begonnen met Zumba, ze werd er niet erg moe van, omdat telkens als ze dacht een pasje mee te doen, er weer een ander was. Zumba is elke dinsdag en donderdag, dus we zullen zien hoe lang ze het volhoud.
Chris is volop aan het sporten, elke dag gaat hij naar de vechtsport, hardlopen, fietsen, pushups doen. Hij zit bij een Marrocan Martial Arts school die van de week in volle gang gaat, nu eindelijk de Ramadan is afgelopen. In ons huis horen we ongeveer vaak uhm 6 keer per dag de Moskee zingen. We hopen dat het gaat wennen.

Chris vind het heel erg vervelend dat de jongens tijdens het uitgaan hier geen respect hebben voor hem, als vriend van Helmine. Tijdens het uitgaan kom je alleen maar verschillende nationaliteiten tegen. Ongeveer 5 procent komt uit Kaapstad zelf, dat is sowieso erg bepalend voor het straatbeeld hier. Bij elke uitgaansgelegenheid is een balkon met uitzicht op de weg, waar je kunt roken en drinken halen bij bar en praten. Binnen kan je lekka swinge.

Het weer wordt al beter, de dagen worden langer en wij worden hier blij van. Alhoewel Chris het tegenwoordig koud begint te krijgen, dat hoor je niet vaak.

Mensen in Nederland, geniet van het zomerweer en de laatste weekjes vakantie. Onze zomer zit er aan te komen, al hebben we nu al behaaglijke dagen wanneer de zon schijnt. Gegroet.
En de bijlage aan fotos vind u uiteraard weer op fb.