Starting life - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Chris Helmine - WaarBenJij.nu Starting life - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Chris Helmine - WaarBenJij.nu

Starting life

Blijf op de hoogte en volg Chris

29 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Observatory

We willen niet meer terug naar Nederland. Ik denk dat dit een goed teken is, we hoeven gelukkig nog lang niet terug. De diversiteit van alle mensen en hoe die er samen wat van proberen te maken, dat maakt het reuze interessant.

Voor Tata Madiba hebben we drie zwarte lifters meegenomen. We zeiden dat we ze voor die gelegenheid thuis zouden af zetten. Dit namen ze wel erg serieus, ze leidden ons dwars door de township. De heenweg kon prima, want toen hadden we hen achterin de auto, maar de terugweg was toch wel eng als twee blanken daar rijden. Daarna zijn we snel gaan afkoelen in de oceaan. Dat was koud!! Maar wel heerlijk om al een keer gedaan te hebben.

We hebben ook nog lekker de toerist uitgehangen, nog veel leuke uitjes gedaan; Kirstenbosch Botanische tuinen, met een rondleiding die Chris helemaal geweldig vond. Tafelberrrrg! Robbeneiland, hier heeft Mandela vastgezeten en ‘two oceans aquarium’ met haaien.

Chris is de 23e inderdaad begonnen met zijn vrijwilligerswerk. Hy is lekker rustig begin met 'n cottage voorberei om te laat verf en is in die tuin besig gewees. Ook heeft hij de kinderen ontmoet waarvoor hij het doet. Deze kleine knulletjes komen op hem afgerend en gaan knuffelen. Het reizen naar het werk heeft al veel avonturen bezorgd. Hij heeft met de trein tussen de armere bevolking gezeten (dit is het vervoer van de armen, de blanken gebruiken als ov de bus). De bus is duurder dan de trein, de trein kost maar 75 cent voor meer dan een uur. De meest gebruikelijke manier voor een zwarte om zich te vervoeren is met een mini busje. Deze rijden toeterend, lokkend en als idioten over de straat. Chris heeft hier ook ingezeten, midden door de township heen.

Bij Helmine duurde het allemaal wat langer, ze is vrijdag pas op school geweest. Nou hulle is geregistreer en haar studentpas het, kan hulle môre les gaan volg. (Ze begint dus morgen) Ze heeft ongeveer 12 uur per week les om ma, di en do. De andere dagen kan ze dan aan haar onderzoek?!
Die dae dat Chris weg was, was dit heerlik weer. Lekker lê bak in die son en toegerus en gereed gemaak om te verhuis. We wonen sinds donderdag in Observatory! Toen we aankwamen bleek dat onze NL huisgenoot voor het laatste was en die avond een afscheidsbraai zou geven. Ons eerste feestje afgezien van ons kinderfeestje met 20 gillende 8jarige meiden (was overigens Afrikaans leuk). Op de afscheidsbraai waren zon 10 verschillende nationaliteiten, twas erg ‘boeiend’.

Via Chris werk hebben we drie NL meiden leren kennen. Ze hebben al eens bij ons in Houtbaai gelogeerd, we zijn met ze op de Tafelberg en robbeneiland geweest ennnn Helmine zou met hen naar Kirstenbosch gaan, daar zijn we helaas nooit aangekomen. We stonden voor een robot (stoplicht int afrikaners) en het ging heel snel. Er stonden twee jonge mannen naast de auto van die meiden, ze leken te bedelen. Ineens slaat een met zijn blote handen een autoraam door, grijpt een tas en rent ervandoor. Je weet dat dit kan gebeuren, maar toch schrik je je dood. De rest van de dag doorgebracht op het politiebureau en de NL Ambassade.
PS het was niet mijn tas en we zijn achteraf blij dat ons niets is aangedaan, een tas met inhoud kan je opnieuw kopen.
PS ons het ons drie jaar hofmakery gevier 
PS ons het 'n nuwe verslawing: brood met boterspread: brood met botersprrread
PS we hebben een trip naar JOburg geboekt! :D:D van 8 tot 15 september in onze krokusvakantie hahaha

• 30 Juli 2012 - 13:23

Mirrie:

Vind ik leuk

• 07 Augustus 2012 - 23:37

Nelson Mandela:

Groetjes van ons alle drieën! Kevin heeft een nieuwe tattoo. Nog een fijne tijd daar. Kevin is lief. We zijn met z'n vieren naar vleermuisman geweest (Batman, wij kunnen ook afrikaans). Volgende week gaan we bij de Mexicaan eten. Ewout moet ook nog genoemd worden. Dus hierbij: Ewout.

Free Nelson Mandela!
    Schiet die boer!

• 07 Augustus 2012 - 23:41

Nelson Mandela:

Het vorige bericht was van Ewout, Kevin en Björn. Allemaal lieve jongens.

• 08 Augustus 2012 - 00:08

Nelson Mandela:

Björn heeft een hele mooie asbak gekleid voor Kevin met de woorden "look out man! Karate!" erin gekerft. Gym gaat goed. We doen ons best, maar ondanks dat gaat het nog niet echt beter met Desiree. Daarvoor onze excuses, maar ze werkt niet erg mee. Maar het komt wel goed, hopen wij.

We hebben ook nog gebarbecued met een aantal mensen. Het was Zuid-Afrikaans weer.
    Steffan en Kevin gaan naar Amerika maar zijn er niet geweest. Gamma racingday was heel druk. Net als truckstar. Hajo stond met zijn truck op truckstar en won een prijsvraag bij Giel Beelen. Je raadt het nooit, maar de roze koeken zijn deze week in de bonus. Zal ik er een paar voor je inslaan?
    Linde hebben we ook nog bezocht. We zouden naar de cafetaria gaan. Die bestemming is nooit bereikt. In plaats daarvan moesten we een artikel lezen over pangasius in deMorgen.be.
    Ewout is naar Zwarte Cross geweest met Judith. Daar was het vies. Kevin is met MarÍo naar Shockfestival geweest. Cadeautje voor MarÍo's verjaardag.
    De premier van Syrie is gevlucht. Vorige week was het zwarte zaterdag. Bovendien heeft Kevin Steffan naar schiphol gebracht, heel vroeg. Zo vroeg dat jongeren nog aan het indrinken waren. Die zelfde dag kwamen wij Kevin (lieve jongen) nog tegen in de AH. Hij had een paar roze koeken achter gehouden.
    Ik dacht dat Kevin een tattoooage op zijn onderarm zou krijgen. In plaats daarvan kreeg hij er eentje op zijn bovenarm. Ik heb nog kampvuur gemaakt meer MarÍo en wodka en krantjes. Remmelt zou nog komen, maar die was ziek.
    Mark mist je, maar Joyce kan je wel schieten. En is rood.

Heb je het naar je zin?