Toerist - Reisverslag uit Hout Bay, Zuid-Afrika van Chris Helmine - WaarBenJij.nu Toerist - Reisverslag uit Hout Bay, Zuid-Afrika van Chris Helmine - WaarBenJij.nu

Toerist

Door: chrisenhelmine

Blijf op de hoogte en volg Chris

09 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hout Bay

Inmiddels zijn we weer een week verder en zijn we al aardig ingeburgerd, we weten de weg in houtbay en in het centrum van kaapstad, ook weten we beter boodschappen te doen. Helmine scheurt hard door de bochten en Chris is al aan het sporten. Hij volgt Karate en box lessen en gaat hardlopen.

We zijn naar Chapmans peak en cape point geweest. Dat was prachtig! Veel te kort voor 1 dag er is om het point en Kaap de goede hoop een heel natuurreservaat. Er liepen struisvogels langs de weg en we zagen pinquins in de zee. Achter de bergen van Houtbaai lopen Bavianen op straat. We zagen onderweg een bordje Ocean View, dus we waren benieuwd. Tijdje rondgereden, bleek het een plaats te zijn, een nogal slechte wijk. Een van de slechtste wijken zo werd ons verteld. Oops geluk gehad.

We willen in Observatory gaan wonen aan het einde van deze maand, dit is een wijk tussen de uni en philippi (chris vrijwilligerswerk) in. Hier wonen veel studenten en alternatieven en het is lekker dicht bij het centrum. We hebben nu contact met een organisatie die ons een plek aanbied. Vandaag zijn we zelfs al naar een aantal huizen wezen kijken. Morgen hopelijk naar de andere huizen en dan kunnen we kiezen (het is hier alleen geen gewoonte om terug te bellen of mailen als dat beloofd wordt, zelfs niet als ze iets kunnen verkopen).

We hebben fietsen gekocht! We gingen kijken voor een fiets voor Chris en toen kwam er een vrouw die haar fiets wilde verkopen, dus heeft Helmine ook een fiets. Het zijn mountainbikes met 18 versnellingen. Die middag zijn we direct chapmans peak opgefietst om nogmaals van het zinderende uitzicht te genieten. Het werd ons snel duidelijk waarom iedereen hier zoveel versnellingen heeft. Een andere dag hebben we langs de haven gefietst. Daar zagen we op een afstand zeehonden. Een stukje verder was een man de zeehonden aan het voeren, toen ging het weer regenen. Het regent hier al dagen, het is koud en het regent en het regent en het blijft regenen. Er zijn wel droge momenten, En als de zon dan gaat schijnen is het meteen wel lekker maar afgelopen weekend was het zo donker en regenachtig dat Helmine er depri van werd. En het is koud, bluuu,.

Er is een vogelopvang in Houtbaai, World of Birds waar we een kijkje zijn gaan nemen. Je loopt door alle voieres heen en staat oog in oog met Uilen. Je loopt naast pinguins en er waren ook apen. Hele brutale apen die op je hoofd gaan zitten en een had Helmines haarelastiek gejat. Op een gegeven moment ging het heel hard regenen, erg jammer, want we wilden nog lang niet weg. Het was een soort dierentuin, maar hier kwam je echt heel dichtbij/ Dat maakte het zo bijzonder.

Zondag zijn we dan eindelijk naar de kerk geweest. De Nederduitse gereformeerde kerk. Een klein gebouwtje aan het einde van onze straat. Er was een bandje en de dienst zou in het Afrikaners zijn. Hadden wij 'geluk' dat er een Nlse dominee was, dus de preek was int Engels. Vind Chris erg jammer, want hij is Afrikaans aant leren. Het valt ons op dat er nergens Afrikaans gepraat wordt, iedereen praat alleen maar Engels. In een boekenwinkel zijn enkel een paar Afrikaanse boeken. Alleen bij de mensen thuis wordt de taal gesproken, maar zelf dan wordt een geswitched tussen Engels en afrikaans.

Na de kerkdienst werden we uitgenodigd door een knap stel in de 40 om daar te lunchen. De lunch duurde uiteindelijk tot 2000 uur. we zijn geweldig verwend en hebben de hele dag gepraat. Het was wel heel apart om zomaar bij vreemde mensen aan tafel te zitten, we voelden ons behoorlijk opgelaten, maar lieten het allemaal over ons heen komen. Ze hadden een heel groot huis in een nog duurdere wijk waar ook Elton John woont haha. We kregen zelfs een kamer om een powernap te doen. Ook hebben we een wandeling gemaakt langs door de rotsen langs de zee. De zee was erg wild gister! Te wild ook om te gaan surven. Het dochtertje wilde dat we bleven logeren, dat hebben we niet gegaan, maar we houden contact.

Vandaag zijn we naar de universiteit geweest waar Helmine gaat studeren. Het bleek dus dat ik helemaal niet bovenin Kaapstad in Bellville zit, maar gewoon in het centruM! We zijn zooo blij dat we het huis dat we in NL bijna geboekt hadden niet gedaan hebben! En sowieso; super leuk om in het centrum te zitten, want in Bellville is denk niets te zoeken.

Morgen gaan we weer huizen kijken en beslissen waar we gaan wonen. Woensdag gaan we een kijkje nemen in de township waar chris gaat werken. Verder blijven we lekker de toerist uithangen; we willen naar Robbeneiland, waar Nelson Mandela vastgezeten heeft. Ook moeten we nogsteeds de tafelberg op, het is wachten op een dag zonder 'tafellaken'.

We zijn in Afrika, dus soms hebben we geen of traag internet, er lopen grote kakkerlakken door het huis, Helmine kan hard gillen. En er wordt gebedeld, voornamelijk bij stoplichten. Hier kan je ook glossys kopen.

Ennnn goed nieuws, Helmine heeft toch een voldoende voor haar toets Business Ethics!! Ze kreeg een mail van haar docent dat er een nakijkfout gemaakt was. Ze kon haar geluk niet op JEEEEEEEEEJ.

Dat was het ongeveer weer, we kunnen nog zoveel meer vertellen.. Stel gerust je vragen als je ergens benieuwd naar bent!

Groetjes!

• 09 Juli 2012 - 16:54

Mario:

Geweldig die verhalen van jullie, wat een avontuur zeg.. Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk! Heel veel plezier daar!

PS tip voor helmine, als kakkerlakken schrikken rennen ze meestal recht vooruit, beter achter ze gaan staan gillen ;)

• 09 Juli 2012 - 17:19

Myrthe:

Wat maken jullie veel mee, ben jaloers! (in de positieve zin) Helmien, wij hadden ook kakkerlakken in huis... je moet echt even een spray kopen, dan gaan ze op hun rug liggen en krijgen ze een langzaam en pijnlijke dood. ;) Geniet lieverds!

• 09 Juli 2012 - 21:43

Evelien:

Zozo, dus niet alleen in Nederland is er aanleiding om almaar te klagen over het weer:) Tsjongejonge, hopen dat ook in Zuid-Afrika de zon achter de wolken schijnt! Maar, ik geloof dat jullie je zelfs zonder stralend weer prima weten te vermaken...

Hè, wat fijn van die toets! Kan ik ook weer rustig slapen... toch niet voor niets gepraat over het verschil tussen het utilisme en de theorie van Kant:). Gefeliciteerd!

Heel veel plezier daar, en laat Zaza een beetje heel, hè! (ik wil het tegenover de mevrouw Helderders van tegenwoordig toch een beetje opnemen voor de kakkerlak)